Agile u NoN-IT (1. dio)

agile team
Piše: Stjepan Mikec

U sljedeća dva članka pokušat ćemo vam približiti agilni projektni menadžment i objasniti ga za poduzeća i projekte koji nisu u softverskoj industriji. Iako su temelji zasnovani manifestom agilnog razvoja softvera 2001. godine, pristup je primijenjiv i koristi se u svim industrijama. Ovaj tekst će objasniti vrijednosti i principe agilne metodologije, a u drugom tekstu, u nekom idućem broju, ćemo dati smjernice kako organizaciju transformirati u agilniju.

Agilna filozofija je način razmišljanja o zadovoljavanju korisnika optimiziranjem vašeg procesa za promjenjive zahtjeve korisnika. 

Agilna filozofija ne postavlja stroge zahtjeve, već samo smjernice. 

Temelj agilnosti su 4 vrijednosti:

  • Pojedinci i interakcije ispred procesa. Ovdje se misli na proces “ovako mi to radimo oduvijek”. Agilna metoda može imati proces, no on je najčešće samo okvir i upute u okviru kojeg radite da biste postigli agilnost, npr. definiranje što se radi na kojem tipu sastanka.
  • Radni softver ispred opsežne dokumentacije možemo prevesti u Stvorena vrijednost (za korisnike) ispred formalnosti
  • Suradnja s kupcima ispred pregovaranja o ugovoru (i rješenju). U tradicionalnom menadžmentu s klijentom pregovarate na početku kod potpisa ugovora, u određenim točkama za vrijeme trajanja (milestones), te na kraju kad rješenje (u pravilu) bude drugačije od očekivanja korisnika :). Agilni pristup podrazumjeva partnerski odnos razvojnog tima i korisnika u kojem su inoviranje, testiranje, učenje i prilagodba tijekom projekta rutinski, prihvatljivi i sustavni, teku glatko i rade se često. 
  • Četvrta vrijednost je odgovaranje na promjenu ispred praćenja postavljenog plana.

Ove vrijednosti se prevode u 12 principa agilnog menadžmenata. Principe ćemo navesti onako kako bi mogli zvučati općenito u poslovanju poduzeća u bilo kojoj industriji:
 

1. Najveći prioritet je zadovoljenje kupaca kroz ranu i kontinuiranu isporuku poslovnih usluga.

To znači da uključite korisnike u proces, a ne da da u izolaciji radite na razvoju vašeg proizvoda ili usluge i tek na kraju ih šaljete korisnicima. Kontinuirano iterirajte u petlji: izgradi, izmjeri (na temelju povratnih informacija i druge metrike, npr. prodaja), nauči. 

Za početak je dobro pojam korisnik proširiti na sve aktere koji su s vama jer agilnost može biti prisutna u svim elementima sustava vašeg poduzeća. Osim toga, agilne organizacije se ne pitaju samo koju i za koga stvaraju vrijednost, nego i kako stvaraju vrijednost. One su jako orijentirane prema korisnicima, no uzmaju u obzir i radnike, partnere, dobavljače, distributere, investitore, zajednicu u kojoj rade itd… 
 

2. Podržite promjene zahtjeva i specifikacija, čak i kasno u vašem projektu

Projekt bi trebao biti strukturiran na način koji vam omogućuje da u bilo kojem trenutku uključite promjenjive zahtjeve vašeg klijenta. To se može učiniti samo ako je klijent cijelo vrijeme u kontaktu s napretkom projekta, a sprečavaju se neugodna iznenađenja na kraju projekta.

3. Često isporučujte rezultate projekta, od nekoliko tjedana do nekoliko mjeseci, preferirajući kraće vremensko razdoblje

Izbjegavajte držati klijenta u mraku mjesecima. Pronađite pravi ritam dostavljanja statusa vašeg projekta. Konačni rezultati će najčešće biti drugačiji od rezultata predviđenih u planiranju, no bit će prikladniji za klijenta.

4. Svakodnevno surađujte s timovima koji su usmjereni klijentima tijekom cijelog projekta

Ako vaša uloga u poduzeću ne uključuje interakciju s klijentom, surađujte s timovima koji rade s klijentima kako biste bili upoznati sa zahtjevima. Na primjer, ako ste copywriter, pobrinite se biti u kontaktu s razvojnim timom kako biste svoje poruke uskladili s očekivanjima korisnika. Veliki izazov agilnih organizacija je sljedeći: timovi su autonomni i rade na svoj način. Kako povezati timove da svi idu prema istom cilju? O tome više u narednom tekstu.

5. Organizirajte projekte oko motiviranih pojedinaca. Pružite im okruženje i podršku koja im je potrebna i vjerujte im da će obaviti posao.


Voditelji projekata su često udubljeni u tehničke detalje upravljanja projektom i zanemaruju jedan od najvažnijih elemenata uspjeha – motivaciju ljudi koje vode. Svaki član projekta trebao bi osjećati podršku i biti zainteresiran za konačni cilj projekta.
 

6. Najefikasnija i najučinkovitija metoda prenošenja informacija timu i unutar tima je razgovor licem u lice.


Iako su timske poruke i alati za suradnju korisni, ne postoji zamjena za razgovor licem u lice. Ima najmanje šanse za pogrešnu intepretaciju. Zato mnogi agilni timovi imaju kratki jutarnji 10 minutni sastanak o napretku projekta i zadacima za taj dan. Ako niste na istom mjestu, poslužit će online video razgovor.
 

7. Rješenja koja nude vrijednost klijentima prava su mjera napretka


Projekt se sastoji od niza aktivnosti. Ne nudi sav posao koji obavljate vrijednost klijentu. Neki zadaci se odnose na interne procese, neki za bolje planiranje. Međutim, za mjerenje napretka projekta, agilne metode uzimaju u obzir samo činjenicu koliko je vrijednosti projekt dao klijentu. To je metrika koju valja pratiti i koja će vas potaknuti da sve ostalo optimizirate.
 

8. Agilni procesi promiču održivi razvoj


Znak dobro implementirane agilne metodologije je da održava konstantan tempo tijekom cijelog trajanja projekta. Nema cjelonoćnog paničnog rada pred kraj projekta ili gubljenja vremena i lutanja na početku. Projekt napreduje konstantnim tempom.


9. Tehnička izvrsnost povećava agilnost


Agilna metodologija daje više povjerenja timovima u usporedbi s tradicionalnim praksama upravljanja projektima, pa time stavlja veći naglasak na vještine ljudi. Samo vješt tim može razumjeti povratne informacije i dosljedno iterirati svoj projekt kako bi zadovoljio korisnike.

10. Ključna je jednostavnost – umjetnost maksimiziranja količine posla koji nije obavljen.


Svaki projekt sastoji se od tri vrste zadataka – (1) zadataka koji služe stvarnoj vrijednosti dionicima, (2) zadataka koji interno pomažu timu i (3) zadataka koji su kreirani u fazi planiranja koji nikome ne nude stvarnu korist. Da biste bili agilni, morate maksimalno povećati vrijeme provedeno na zadacima koji klijentima nude stvarnu vrijednost. Agilne metode smanjuju zadatke koji su često posljedica birokratskih procedura. To ne znači da treba izbjegavati svako planiranje i dokumentaciju, no trebali biste osigurati da svaka jedinica dokumentacije ili proceduralna aktivnost služi cilju, a ne da se izvršava radi sebe.

11. Visokokvalitetan rad proizlazi iz samoorganizirajućih timova


Ako želite agilni tim, morate ga ovlastiti da samostalno donosi odluke. Timovima je dopušteno griješiti i izmišljati rješenja sve dok rade i uče iz svojih grešaka. Mikroupravljanje i detaljnije planiranje odozgo prema dolje kontraproduktivni su za agilne timove.
 

12. Tim bi u redovitim intervalima trebao razmišljati o tome kako postati učinkovitiji


Agilni timovi kontinuirano ocjenjuju svoje procese, ne samo na temelju povratnih informacija klijenata nego i na temelju samoprocjene. Npr. u SCRUM okviru, to se postiže retrospektivom na kraju svakog sprinta. Sprint je jedna vremenski ograničena iteracija (obično 1 – 4 tjedna) projekta. Tijekom takvog retrospektivnog sastanka, tim analizira svoj sprint i razmatra područja poboljšanja. Ulažu se napori da se ta područja poprave u nadolazećem sprintu.


Ponavljamo da su ovo samo principi, vi ih možete drugačije interpretirati tako dugo dok zadovoljavaju osnovnu svrhu – stvarati vrijednost u promijenjivim uvjetima.
 

ACT GRUPA ČAKOVEC

Dr. Ivana Novaka 38
40000 Čakovec – HR
info@act-grupa.hr
+385 40 390 047
_______
OIB 17942508126
HR 47 2402 0061 1006 84081

ACT Grupa Zagreb

Zagrebački inovacijski centar
Avenija Dubrovnik 15/1
(paviljon 12), modul 43
10000 Zagreb – HR

en_GBEN
Scroll to Top