Piše: Ana Brigović
Jeste li umorni? Vrućine su, pandemija traje već beskonačno dugo… Mi u AG smo malo mrvu skloni stresu i preopterećenosti. To je uglavnom zbog velike količine posla i zadataka, na malo ljudi. Ali, superiskreno, dosta uzročnika stresa su bili u našoj kontroli, za popravit.
Lista simptoma stresa i upozorenja pred burnout ide ovako: umor, nedostatak energije, smanjena motivacija, smanjeni angažman oko posla, pitamo se vrijedimo li išta i valja li išta to što radimo, negativnost u govoru i pogledima, pesimizam, iritabilnost, povlačenje u sebe, gubitak interesa za to što kolege pričaju, gubitak interesa za posao, pretjerana i neumjerene reakcije, ljutnja, nekako se magično često nalazimo u konfliktima, imamo poteškoće izraziti se, smetnje u komunikaciji, ne slušamo druge s razumijevanjem, drugi nas ne razumiju, negiramo, to što nam tvrde nije istina, kolege nam odjednom nešto predbacuju oko našeg ponašanja, izostajanje s posla, od kašnjenja do nepojavljivanja, teško se nosimo s podražajima i sva osjetila postanu pretjerano osjetljiva, balans posao – kuća je narušen, prigovaraju nam prijatelji ili obitelj da stalno radimo ili da samo brijemo na posao, boli nas glava, ne jedemo uravnoteženo, ne spavamo dobro, zdravlje počinje propadati i imamo neke fizičke simptome…
Sad da smo u klubu anonimnih liječenih burnoutera i radoholičara AG bi ustao i rekao: “Bok, mi smo ACT Grupa, i sve od navedenih iskaza stresa smo izrotirali.”.
S ponosom javljam da smo jako počeli toga biti svjesni i raditi na tome, i situacija je bolja nego ikad.
Što je važno. Jasnoća očekivanog od ljudi vezano uz radno mjesto i dodijeljene zadatke.
Individualna povezanost s poslom, da imamo svrhu, ali i da vidimo kako razvoj posla i organizacije doprinosi našem osobnom razvoju.
Odnosi među kolegama i zajednica. I naravno organizacijska kultura.
To su područja gdje je potrebno popravljati kako bi dugoročno bili manje podložni stresu tj više mentalno robusni kao organizacija.
Tim i odnosi među kolegama
Najbolji mehanizam koji imate za savladati teško razdoblje su ljudi oko vas. Ono što treba probiti sam sa sobom je da se na te ljude i oslonimo. Ne možemo čekati spas, tj. da netko primijeti da nam treba pomoć. Trebamo naučiti tražiti pomoć. Ukoliko stavite vjeru / povjerenje u ljude oko sebe oni vas neće razočarati.
U timu je normalno da se barem jedan član u danom trenutku ne osjeća baš top top. Ne može nam svima performansa uvijek biti na vrhuncu. I ne treba biti. Tim kumulativno uvijek treba održavat performansu na nivou. Što znači da se izmjenjujemo oko toga kada tko ‘potegne’.
Jako je važno i malo olabaviti s ‘oštrom ljubavi’ (tj. strogosti), i istu zamijeniti s puno neformalnog i ugodnog druženja i s empatijom. To je recept za najbolji anti-stres. Vaš tim.
Kada tim i zajednica ne funkcionira dobro mi se osjećamo loše. Osjećamo gubitak razgovora ili odnosa. Takvi osjećaji, čak i ako ih nismo svjesni, jako su štetni. Jer vode u obrazac loših ponašanja unutar organizacije, kao i stres i povrijeđenost pojedinaca. Možda je zastrašujuće, ili teško zbog emocija odmah ići raščistiti zrak, ali trpim i šutim uistinu ne vodi nikud osim u još zamjeranja i još negative.
Neučinkovita komunikacija je jedan od indikatora nadolazećeg burnouta. Neučinkovita komunikacija je također međuljudski ili organizacijski problem koji je lako riješiti. Treba samo početi razgovor.