Kako kupovati društveno odgovorno i koji nam proizvodi u Hrvatskoj to nude
U svijetu gdje potrošačke navike sve više reflektiraju društvene i ekološke stavove, Generacija Z predvodi novi val kupovine od impact poduzeća – tvrtki koje za svoju osnovnu svrhu nemaju samo profit, već rješavanje društvenih i ekoloških problema, kroz vlastiti pozitivan utjecaj proizvodnje, poslovanja, nabave i lanca vrijednosti.
Kada govorimo o proizvodima, često se fokusiramo na cijenu, izgled i kvalitetu. No, postavljamo li prava pitanja o tome tko je proizveo taj proizvod i pod kojim uvjetima? Znamo li odakle dolaze materijali, koliko su ekološki čisti, etični te kakav je utjecaj njihove proizvodnje na okoliš? Razmišljamo li o tome gdje je proizvod izrađen, koliko je prešao da bi stigao do nas i od kojih je materijala izrađeno njegovo pakiranje? Svaka naša kupnja podržava cijeli lanac vrijednosti – od zaposlenika i radnih uvjeta do korištenih materijala i ekološkog otiska proizvodnje.
Što su društvena poduzeća i zašto su važna?
Društvena poduzeća, ili kako ih mi u ACT Grupi volimo zvati – impact poduzeća, su poduzeća koja preuzimaju odgovornost nad vlastitim utjecajem na društvo i okoliš, te istim žele upravljati kao i dugoročno stvarati pozitivnu promjenu. Oni poduzetnici koji uz profit ciljaju još jedan povrat – dobro za društvo ili okoliš, su impact poduzetnici. Kroz svoje proizvode, ova poduzeća stvaraju prilike za ranjive i marginalizirane društvene skupine, poput osoba s invaliditetom, starijih građana i onih koji se oporavljaju od nasilja ili ovisnosti. Kupnjom njihovih proizvoda, ne samo da dobivate visoko kvalitetne predmete, već podržavate cijeli eko-sustav društveno odgovornog poslovanja i društvenog poduzetništva koji uključuje održivu proizvodnju, etične radne uvjete, smanjenje otpada i ekološki prihvatljive materijale.
Generacija Z i promjena potrošačkih navika: novi trend na tržištu
Milenijalci i generacija Z odrastaju s dubljom sviješću o društvenim i okolišnim problemima. Oni obraćaju pažnju na društvenu odgovornost poduzeća prije nego što kupuju. Ova generacija preferira impact brendove – poduzeća koja transparentno posluju i usmjereni su na održivost.
Mlađe generacije kupaca sve češće postavljaju pitanja: Tko je proizveo ovaj proizvod? Pod kojim uvjetima? Kakav je njegov ekološki otisak?, fokusirajući se na društvenu pravdu i klimatske promjene. Kao što su spremni prihvatiti manju plaću kako bi radili za tvrtku koja je svjesna društvene odgovornosti, milenijalci i generacija Z skloni su uložiti dodatni trud kako bi pronašli brend s pravim vrijednostima, čak i ako to znači da će potrošiti više. Godine 2015., Nielsen je proveo istraživanje na 30.000 potrošača u 60 zemalja diljem svijeta kako bi otkrio što utječe na to kako ljudi percipiraju brendove i kako to utječe na njihove potrošačke navike. Rezultati su pokazali da je 66% globalnih potrošača spremno platiti više za održive proizvode. 73% milenijalaca izjavilo je da su spremni platiti više za održive proizvode – to su gotovo tri od četiri osobe. Odrastanje u jednom od najtežih gospodarskih razdoblja u novijoj povijesti ne čini se da utječe na spremnost ove generacije da plati više za odgovorne brendove. Za mnoge milenijalce, održivost nije samo “poželjna”, već primarni razlog za kupnju ili izbjegavanje nekog proizvoda.
Budući da milenijalci i generacija Z čine najveći dio potrošača na svijetu, nije naodmet ove podatke uzeti u obzir te se okrenuti društvenoj odgovornosti i pozitivnom utjecaju. Na ovaj način, kupovina postaje svjestan čin, gdje se novac usmjerava prema onima koji doprinose boljitku društva
Koji proizvodi su društveno odgovorni u Hrvatskoj i od koji društvenih poduzeća mogu kupovati
Pa ako pričamo o društvenoj odgovornosti i društvenim poduzećima koji nisu isključivo fokusirani na profit, postoje li takvi u Hrvatskoj. ACT vam tvrdi da postoje! U nastavku pronađite popis društvenih poduzeća u Hrvatskoj koja nude širok spektar proizvoda, od tekstila i hrane do kozmetike i dekoracija, a pritom zapošljavaju ranjive i ugrožene društvene skupine, paze na vlastiti otisak u društvu i na okoliš.
- plodovi.hr – poklon paketi najfinijih delicija Slavonije
- kolekcionart.com – grafike i slike mladih umjetnika
- Humana Nova – proizvodi tekstilne predmete poput majica, hoodica, kuta i torbi, koristeći pamuk i reciklirani tekstil, te zapošljavaju osobe s invaliditetom i drudge ranjive skupine.
- UOSI Prijateljica – izrađuju drvene dekoracije i privjeske, uključujući božićne ukrase.
- Hedona – proizvode čokolade, praline i bombonijere, a zapošljavaju osobe s invaliditetom.
- Hrvatski Kišobran – nude kišobrane koji se mogu dizajnirati po želji, s različitim modelima, od modnih do high-tech verzija.
- Breza i Pontes Salutis – proizvode svijeće različitih boja i oblika te keramičke proizvode poput vaza, šalica, pločica i božićnih kuglica, a u izradi sudjeluju mladi bez primjerene roditeljske skrbi.
- Plavi svijet – nudi mogućnost posvojenja dupina te simpatične poklone s likom dupina.
- BIOM – prodaju kućice i hranilice za ptice te knjige o pticama i bedževe, podržavajući očuvanje ptica.
- Pero bio – proizvode prirodne kozmetičke proizvode poput gelova za tuširanje i sapuna iz linije “Pero Zero” te proizvode za čišćnje, s ciljem smanjenja plastičnog otpada.
- Silvan i JouJou Botanicals – proizvode prirodnu kozmetiku, uključujući sapune s biorazgradivim pakiranjem i luksuzne proizvode za lice i tijelo.
- OPG Zoltan Trojković – proizvodi maslinovo ulje od sorte lastovska Piculja, jedinstvene za otok Lastovo.
- Održivo društvo – izrađuju rukotvorine poput ovčica i kuglica, koje izrađuju starije žene iz Gračaca.
- JJ Wooden Art Design – izrađuju luksuzne drvene predmete poput olovki, nakita i ukrasa od maslinovog drveta.
- Organica Vita – proizvode organske namaze, ulja, čajeve i proteine od orašastih plodova i sjemenki.
- Najbolje lokalno – nude proizvode poput sira, kobasica, vina i meda iz zadruge međimurskih proizvođača.
- Deša Pro – proizvode tradicionalne dubrovačke delicije poput narancina i džema od ljute naranče.
- Guuc – nude prirodne sokove od mandarina, nara, jabuke, cikle i mrkve.
- Buna i Buzdovan – proizvode jabučno vino i jabukovaču, te sudjeluju u klasifikaciji starih sorti jabuka.
- Cidranij – nude inovativna pića poput kombuche, jabučnog octa, vodenog kefira i bezalkoholnog pjenušca.Ekoteka – proizvode rokovnike i olovke od recikliranih materijala i otpadnog tekstila.
Svako od ovih poduzeća ima jedinstvene proizvode koji doprinose društvenom dobru i održivom razvoju. Ova poduzeća ne samo da pružaju visokokvalitetne proizvode, već pokazuju kako poslovanje može imati pozitivan utjecaj na ljude i okoliš.
Kupovina koja ostavlja trag!
Svaka kupovina postaje čin podrške održivom razvoju i društvenoj inkluziji. Kupnja od društvenih poduzeća nije samo način dobivanja jedinstvenih proizvoda, već i ulaganje u bolje sutra. Kako navodi ESEM istraživanje, suradnja između privatnog sektora i društvenih poduzeća ključno je za njihov rast i širenje. Naime, sve više velikih poduzeća uviđa vrijednost održivog opskrbnog lanca i sklapa partnerstva s ovim impact brendovima, prepoznajući njihovu važnost za budućnost poslovanja. Podržite i vi društvena poduzeća te već u sljedećoj kupnji kupite njihove proizvode.
Zašto je važno podržati društvena poduzeća?
Kupnjom od impact brendova doprinosimo društvenoj ekonomiji koja rješava lokalne i globalne probleme našeg društva. Svaki proizvod nosi priču – o ljudima koji su ga izradili, materijalima koji su korišteni i pozitivnom utjecaju koji ta kupnja ima na zajednicu. Generacija milenijalaca i Z-ovaca pokazuje nam put prema odgovornijoj potrošnji, no svi možemo biti dio te promjene. Odabirom proizvoda s pričom, stvaramo svijet u kojem je poslovanje orijentirano na ljude, a ne samo na profit.
Neka vaša sljedeća kupovina bude od društvenih poduzeća. Uživajte u kvalitetnim proizvodima koji imaju svrhu – i pridružite se rastućem trendu kupovine s pozitivnim utjecajem! Klikni na katalog proizvoda.