Je li crowdfunding rješenje za vas?

crowdfunding
Piše: Igor Roginek

Grupno financiranje ili crowdfunding zadnjih nekoliko godina doživljava veliki rast i postaje sve popularniji način prikupljanja sredstava kako za startup poduzeća tako i za organizacije civilnoga društva. Podaci govore da se godišnje na taj način u svijetu prikupi oko 114 milijardi dolara, a procjenjuje se da će do 2030. taj iznos doseći čak 300 milijardi godišnje. I brojne hrvatske organizacije odlučile su se potrebna sredstva prikupiti crowdfundingom. Koncept se na prvu čini prilično jednostavan – samo se prijavite na neku poznatu i kvalitetnu platformu, navedete svoje potrebe za financiranjem, kliknite nekoliko gumba i puf – lova je na računu! 

Naravno, prikupljanje novca za svoje poslovanje putem crowdfundinga nije tako jednostavno. A niti uspješno. Tek jedna petina svih kampanja završi uspjehom! Jer, kao i svaka marketinška kampanja, kampanja prikupljanja sredstava zahtijeva dobru strategiju i kvalitetnu provedbu, a tu često failamo.

Da biste uopće započeli uspješnu kampanju, kao i svaki put kada tražite investiciju, morate kreirati svoj pitch. Za biznis crowdfunding to znači pisanje poslovnog plana i istraživanje i dobro poznavanje vaših financija i osnova poslovanja.

Na temelju toga odlučite koji princip crowdfundinga želite koristiti. Što možete ponuditi zauzvrat? Od materijalnih dobara (proizvoda), preko udjela u vlasništvu, do novca uvećanog za kamate. Ili možda uopće ništa, ako mislite da će ulagači prihvatiti vašu ideju (ili, recimo, njen pozitivan društveni utjecaj) kao dobar razlog zašto bi trebali investirati u vaš biznis.

Crowdfunding platforme


O modelu koju odaberete ovisi i na kojoj ćete platformi urbi et orbi ponuditi vaš projekt. Možete, naravno, i bez platforme, no one vam predstavljaju svojevrsni sustav “ključ u ruke”, snižavaju troškove transakcije i već su integrirane s društvenim mrežama, ali i, što je možda još važnije, na platformama već postoji zajednica donatora/investitora voljna podržati različite projekte. 

No, koji god da pristup odaberete i na koji god način ponudite svoju ideju, bolje vam je da u tom trenutku budete maksimalno spremni. Jer jednom kada se izložite javnosti (konkurenciji, kupcima, medijima, internetskim trolovima…) nema nazad. Dobro odvažite što će eventualni neuspjeh značiti za imidž vašeg poduzeća ili brenda.

Ovaj prostor je premali da bismo ušli u sve finese crowdfundinga, pa ćemo se samo fokusirati na bazične razlike između osnovnih modela/principa grupnog financiranje, onog baziranog na nagradama (reward based) i onog u kojem za investiciju dajete udio u vlasništvu (equity based).
U većini slučajeva organizacije se odlučuju za prvi model, pa evo par savjeta i koraka o kojima smo nedavno detaljno govorili i na webinaru:

Postavite ciljeve financiranja

Odredite koliko novca planirate prikupiti svojom crowdfunding kampanjom. To je strateška odluka jer mnoge platforme rade na modelu „sve ili ništa“. To znači da nećete dobiti niti lipe ako ne dostignete postavljeni cilj.

Osmislite strategiju nagrađivanja

Davanje prave nagrade – pravog poticaja – može biti ključno za postizanje vašeg cilja. Stoga osmislite posebne razine nagrada za manje donacije (recimo 5-50 USD) i veće (više od 50 USD). Unaprijed dobro analizirajte tko vam je ciljana publika, probajte ući u glave svojih donatora i shvatiti što će ih motivirati. Ali pri tome vodite računa da vam ti poticaji/nagrade ne stvaraju veliki dodatni trošak (i svakako ih ukalkulirajte u poslovni plan kampanje!).

Objavite svoju kampanju na crowdfunding platformi


Pripremite materijale, simpatičan video od 2-3 minute (video je danas ključan, ljudi nemaju vremena previše čitati; kampanje s videom prosječno prikupe 105% više sredstava!) i nagrade. Budite direktni i jasni, budite strastveni oko toga što radite. Najvažnije pitanje za odgovoriti u videu je “zašto”? Trebate biti u mogućnosti prodati svoju ideju u 2 minute. Tekstualni dio probajte oblikovati u opsegu između 300 i 500 riječi. Zatim sve to skupa objavite na platformi po vašem izboru.

Budite društveni i aktivni


Jako je važno ne oslanjati se na platformu koju odaberete za dovođenje donatora. Da, platforme vam omogućuju brži i direktniji pristup ekipi koja vas je eventualno spremna podržati, no ona neće odraditi posao za vas. Morate biti aktivni, redovno komunicirati s (potencijalnim) podržavateljima, kreirati i dijeliti sadržaj putem maila (pripremite dobru bazu kontakata unaprijed!) i društvenih mreža. Osobni angažman je ključan, ljudi se vole poistovjetiti s osobama/timom kod kojih prepoznaju iste emocije, strast i ciljeve koji i njih pokreću. Iskoristite to.

Uzmite prikupljena sredstva i pripremite se za isporuku nagrada


Ako dostignete svoj cilj, dobit ćete novac. Sada je vrijeme da počnete graditi ono za što ste prikupili novac. Vaši donatori čekaju. Pazite da sve obećano isporučite na vrijeme, a ako imate bilo kakvih problema to jasno i transparentno iskomunicirajte. I dalje je važno biti u stalnoj komunikaciji s podržavateljima, vaša kampanja nije gotova dok u potpunosti ne realizirate projekt. 

Umjesto zaključka


Crowdfunding se, bez sumnje, pokazao kao vrijedan, održiv način za prikupljanje sredstava za poduzeća. No vrijednost (uspješne) kampanje nije samo u novcu. 

To je prije svega snažan marketinški alat. Kampanja temeljena na nagradama može biti učinkovit način za predstavljanje novog proizvoda, nove usluge ili za širenje izravnim predstavljanjem ljudima koji su vjerojatno budući klijenti/korisnici. Možete potaknuti razgovore i interes o vašoj usluzi/proizvodu čak i prije nego što počne proizvodnja. 

Osim toga, kroz kampanju imate direktan pristup ciljanoj skupini. Obraćate se velikoj grupi pojedinaca od kojih neki možda posjeduju vrijednu stručnost i iskustva. Kampanja vam zapravo daje novi način interakcije iz koje besplatno možete dobiti vrijedne povratne informacije o vašem biznisu. Između ostalog, omogućuje vam provjeru tržišne ideje, odnosno, možete provjeriti dijele li drugi vašu vjeru u vrijednost vašeg projekta ili ideje. Ako su oni spremni tome pridonijeti, to je snažna potvrda tržišnog interesa. Što vam, na posljetku, može pomoći s drugim vrstama financiranja kao što su banke, poduzetnički kapital ili poslovni anđeli, jer biste se možda mogli činiti manje rizičnima ili dobiti bolje uvjete.

Dakle, dobro se pripremite, budite iskreni, transparentni, pokažite strast oko onoga što radite. I komunicirajte, komunicirajte, komunicirajte. Koristite sve dostupne kanale, budite u inboxima vaših potencijalnih podržavatelja, na njihovim mobitelima, ekranima, u novinama koje čitaju na kavi. Iskačite iz paštete ako treba. Ali stvarajte tu svoju zajednicu I održavajte kontakt s njom. 

Jer, u crowdfundingu crowd stoji ispred fundinga!

ACT GRUPA ČAKOVEC

Dr. Ivana Novaka 38
40000 Čakovec – HR
info@act-grupa.hr
+385 40 390 047
_______
OIB 17942508126
HR 47 2402 0061 1006 84081

ACT Grupa Zagreb

Zagrebački inovacijski centar
Avenija Dubrovnik 15/1
(paviljon 12), modul 43
10000 Zagreb – HR

en_GBEnglish (UK)
Scroll to Top