Komunikacija s različitim tipovima osobnosti (DISC model, 2. dio)

DISC, komunikacija, rasprava, ured
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on linkedin
Piše: Stjepan Mikec

U prošlom tekstu smo dali uvod i objašnjenje DISC modela. Sad kad razumijete ova 4 tipa osobnosti i znate koji stil je dominatan svakom članu vašeg tima, pogledat ćemo kako pojedini tipovi osobnosti komuniciraju i koji je najbolji način komunikacije s njima.

Na dijagramu je pokazano gdje se pojedini stilovi nalaze u dimenzijama introvert/ekstrovert te orijentiranost na zadatke / orijentiranost na ljude. Te dimenzije su nam bitne da bismo razumjeli komunikaciju od pojedinog stila i prema pojedinom stilu.


Kako komuniciraju pojedini stilovi


Dominacija (D)

D tipovi osobnosti skloni su komunicirati direktno i u jednom smjeru. Govore ono što misle i izražavaju svoja mišljenja kao činjenice. Imaju slabu koncentraciju i zbog toga često prekidaju razgovor ako im je dosadno. Razmišljaju veliko, pa često govore o postignućima i ciljevima. Mogu imati problema s razumijevanjem drugih stajališta, pogotovo ako su uključeni osjećaji koji nisu praćeni činjenicama. Ne zanima ih zašto se netko osjeća na određeni način, već preferiraju ono što su odlučili učiniti.

Utjecaj (I)

Često ih omete okolina. Promatraju druge jer ih ljudi zanimaju. Često odstupaju od teme o kojoj se govori. Redovito ćete ih čuti kako pričaju priče, posebno o sebi. Komuniciraju otvoreno i raspravljaju o svojim osjećajima. Ne srame se dati svoje mišljenje i povratne informacije, ali paze da to ne izazove sukob. Vrlo su živopisni kada razgovaraju, pogotovo kad se slažu s vama.

Postojanost (S)

S tipovi osobnosti su opušteni i izvana izgledaju mirno. Pažljivo slušaju i djeluju vrlo angažirano. S stilovi kimaju i čini vam se da se slažu. No ponekad to znači da su vas čuli, a ne da se slažu sa sadržajem onoga što govorite. Nije ih lako uzbuditi i pokrenuti. Imaju čvrsto mišljenje, ali često šute. S stilovi postavljaju pitanja o specifičnosti teme i često kažu “pusti me da razmislim o tome” kada se od njih traži da donesu odluku.

Savjesnost (C)

C tipovi osobnosti djeluju rezervirano, razumno i tiho. Obično radije koriste pismenu komunikaciju, poput e-maila. Usredotočuju se na detalje i žele sve informacije kako bi bili sigurni da donose pravu odluku. Skloni su postavljati mnogo pitanja i proučavati pojedinosti. Preferiraju komunikaciju u kojoj se mogu usredotočiti na činjenice i brojke, a ne na mišljenja i osjećaje. Stilovi komunikacije osobnosti C često izgledaju jako kritički i pretjerano diplomatski.

Kako komunicirati s pojedinim stilovima


Komunikacija s D

  • Dajte izravne odgovore – djelujte brzo
  • Ne okolišajte
  • Nemojte se fokusirati se na probleme i negativnosti već na rješenja
  • Pokušajte se ne ponavljati
  • Nemojte koristite generalizacije, niti ulaziti u detalje
  • Tražite njihovo mišljenje i odluku
  • Usredotočite se na najvažnije stvari i rezultate

Komunikacija s I

  • Održavajte pozitivnu atmosferu
  • Pomozite im u postizanju popularnosti i da budu priznati
  • Dopustite da se izraze
  • Odvojite vrijeme za razgovor i druženje
  • Budite izražajni i entuzijastični
  • Fokusirajte se na široku sliku
  • Uzmite u obzir ljudski aspekt

Komunikacija s S

  • Komunikacija mora biti logična
  • Uzmite si vremena za komunikaciju
  • Postavljajte konkretna pitanja kako biste pronašli njihove prave potrebe
  • Omogućite im dovoljno vremena da se izraze i postave pitanja
  • Pružite podršku i stvorite sigurnu okolinu
  • Pitajte ih za mišljenje, šutite i slušajte

Komunikacija s C

  • Identificirajte ključna pitanja i usredotočite se na njih
  • Na pitanja odgovarajte mirno i pažljivo
  • Pripremite se, budite temeljiti, uključite sve informacije
  • Koristite pomoćne materijale
  • Usporite prezentaciju
  • Pažljivo slušajte
  • Koristite činjenice, budite pažljivi i diplomatski

Uzmite u obzir da su ovo samo općenite smjernice i da rijetko koja osoba ima osobine isključivo jednog stila osobnosti. Vjerojatno ćete prepoznati da vama samima odgovaraju taktike koje su ovdje navedene u različitim stilovima.

Međutim ovo može poslužiti kao vodič da smanjite mogućnost neprimjerene komunikacije s kojom nećete doći do rezultata, s kojom možete napraviti štetu i nakon koje ćete morati mijenjati pristup. Pogotovo prema osobama koje još ne poznajete jako dobro – poput novih zaposlenika, novih suradnika, klijenata i sl. S velikom većinom njih, naravno nećete raditi DISC test :), no njihov stil možete prepoznati prema tome kako sami komuniciraju. I prilagoditi svoju komunikaciju.

ACT GRUPA ČAKOVEC

Dr. Ivana Novaka 38
40000 Čakovec – HR
info@act-grupa.hr
+385 40 390 047
_______
OIB 17942508126
HR 47 2402 0061 1006 84081

ACT Grupa Zagreb

Zagrebački inovacijski centar
Avenija Dubrovnik 15/1
(paviljon 12), modul 43
10000 Zagreb – HR

hrHrvatski
Scroll to Top