Održivi marketing

What-is-sustainable-marketing-featured-image-2
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on linkedin
Piše: Igor Roginek

Kao impact poduzetnici/e vjerojatno ste se barem jednom zapitali kako se s vašim sadašnjim i potencijalnim kupcima/klijentima povezati na nekoj višoj razini. A možda ste poželjeli i da vas dobavljači počnu doživljavati više od pukog zbroja vaših potrošačkih mogućnosti? U tom slučaju trebali biste naučiti nešto više o održivom marketingu.

Održivi marketing je relativno novi koncept u marketingu i poslovanju, ali se već pokazuje kao svojevrsni game changer. Utemeljen na načelima ekološke i društvene održivosti, održivi marketing nastoji zadovoljiti potrebe sadašnje generacije, a da pri tome ne ugrozi (njihovu) budućnost. I obuhvaća veoma široko područje poslovnog sektora, odnosno praktički je primjenjiv na sve oblike i sektore poslovanja.

Održivi marketing odnosi se na onaj tip marketinga koji promišlja i dugoročno obuhvaća potrebe kupaca, poduzeća i društva u cjelini. To u praksi znači osmišljavanje i marketing proizvoda/usluga koje (pod istim uvjetima) mogu koristiti potrošači/kupci diljem svijeta tijekom duljeg razdoblja, a da to ne uzrokuje štetu ili ima negativan utjecaj bilo na potrošače/zajednicu ili na okoliš. Cilj mu je, dakle, ostvariti ravnotežu između profita poduzeća, želja potrošača i zahtjeva društva, koristeći pritom metode i elemente kao i “klasični” marketing (4P koji sve češće prelazi u 4C).

Neki autori izjednačuju održivi marketing s pojmovima kao što su društveno odgovorni marketinghumanistički marketingekološki marketing ili zeleni marketing. Ovi koncepti temelje se na ideji da je zadatak poduzeća utvrditi potrebe, želje i interese ciljanih tržišta i isporučiti željene produkte/zadovoljstvo na učinkovitiji i efikasniji način od konkurenata, ali istovremeno i na način koji čuva ili povećava blagostanje potrošača ili društva općenito. Takav pristup izravne isporuke proizvoda/usluga dovodi do boljeg odnosa s kupcem, a također doprinosi očuvanje i promicanju dobrobiti cijelog društva.

Održivi marketing baziran je na tri temeljna načela:

  1. Smanjenje otpada i društveni angažman: Pod terminom otpad možemo smatrati različite stvari, ovisno o djelatnosti poduzeća. Primjeri mogu ići od smanjenja otpada prilikom pakiranja proizvoda (primjerice bez omota ili upotreba jednostavne biorazgradive ambalaže), pa sve do optimizacije web stranica.
  2. Razmjena vs. kupovina: Suvremeni oblici i sve češći primjeri razmjene dobara/usluga umjesto njihove kupovine koriste široku dostupnost društvenih mreža i mogućnost povezivanja s ljudima/tvrtkama sličnih stavova, otvorenih za uzajamnu promociju i razmjenu informacija (na primjer, udruživanjem u zadruge).
  3. Dugovječnost: Prevladati “tiraniju hitnog” planiranjem dugotrajnosti u marketinškim aktivnostima. Ona će štititi brand od dugoročnih fluktuacija cijena oglašavanja te će iznjedriti kampanje koje će ciljati optimizaciju dugoročnog povrata investicije i dugoročnog društvenoga angažmana.

Održivi marketing, dakle, nužno vodi do boljih odnosa s kupcima. Održiva marketinška komunikacija koja uključuje oglašavanje, online marketing, unapređivanje prodaje, osobnu prodaju i odnose s javnošću, specifična je u tome da, osim predstavljanja proizvoda tržištu i poticanja na kupnju, ima za cilj i naglašavanje važnosti određenih ekoloških/društvenih problema te poseban doprinos stvaranju imidža. 

Treba osvijestiti činjenicu da kupci na današenjem globaliziranom i demokratiziranom tržištu ulažu emocionalno jednako koliko i ekonomski(primjerice, bojkotiranjem proizvoda testiranih na životinjama, kupovinom proizvoda iz kratkog lanca opskrbe i slično), i pri tome zahtijevaju i transparentnost i etičke norme/praksu.

Komunikacija je, dakle, učinkovitija ako se odnosi na nešto konkretno nego ako je općenita s obzirom na cilj da željena poruka dopre do ciljanih potrošača i potakne željenu reakciju. Potrošačima treba dati objekt prema kojemu će usmjeriti emocije koje će ih stimulirati na akciju.

Uzmimo za primjer Patagoniju, poznatu marku outdoor odjeće i obuće. 2011. godine lansirali su inicijativu Common Threads i kampanju koja je aktivno nagovarala kupce da ne kupuju njihove proizvode već da ih, ukoliko su oštećeni, poprave ili recikliraju.

Rizičan, ali osvježavajuć pristup donio im je nevjerojatan PR. Marketinški stručnjaci očekivali su da će inicijativa izazvati nagli pad prodaje Patagonije. No, suprotno tim predviđanjima, kampanja je rezultirala najvećim uspjehom branda ikad – u 18 mjeseci popravljeno je (i time s otpada spašeno) više od 30.000 predmeta, a prodaja je u idućoj godini porasla za 30% (na 540 milijuna USD)!

Poduzeća koje pokazuju predanost održivom poslovanju, osim kupcima/potrošačima privlačnije su i potencijalnim klijentima i potencijalnim zaposlenicima. Klijenti ionako već žele smanjiti svoj utjecaj na okoliš, pa prihvaćanjem održivih marketinškim tehnika vi im zapravo pomažete da ispune taj cilj, jednako kao što to čine i njihove vlastite marketinške i reklamne tehnike. S druge strane, zaposlenike također privlače tvrtke koje imaju duboko usađene vrijednosti koje su u skladu s njihovim osobnim životnim stavovima, vrijednostima i načelima.


Da zaključim (jer sam ionako već pretjerao s dužinom teksta) – u konceptu održivog marketinga osobiti utjecaj imaju potrošači i klijenti, koji postaju sve svjesniji važnosti primjene održivosti i koji svojim ponašanjem determiniraju potrebu prilagodbe poduzeća kroz primjenu održivosti u marketinškim strategijama. Kako će potrošači (u najširem smislu te riječi) očekivati i zahtijevati sve više i više održivih praksi, tako će i ponuditelji različitih proizvoda ili usluga (vi, odnosno vaša poduzeća) biti prisiljeni implementirati i pridržavati ih se, ako žele ostati konkurentni na tržištu.

Oni koji preuzmu inicijativu i već u ranoj fazi usvoje principe i prakse održivog marketinga u svom poslovanju zasigurno će biti prepoznati i kao predvodnici i primjeri dobre prakse ekološke i socijalne/društvene odgovornosti u svom segmentu poslovanja.

A tržište/kupci će to, bez sumnje, znati honorirati.

ACT GRUPA ČAKOVEC

Dr. Ivana Novaka 38
40000 Čakovec – HR
info@act-grupa.hr
+385 40 390 047
_______
OIB 17942508126
HR 47 2402 0061 1006 84081

ACT Grupa Zagreb

Zagrebački inovacijski centar
Avenija Dubrovnik 15/1
(paviljon 12), modul 43
10000 Zagreb – HR

Scroll to Top