Poduzetništvo i prevencija stresa

f7dda598-3d40-48ef-8357-7bf9b5128f84
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on linkedin
Piše: Tihana Iviček, Amigdala Centar

Imali ste super poduzetničku ideju i hrpu elana? Napokon ste se planirali osamostaliti, postati „svoj šef“, kreirati svoje radno vrijeme i raditi ono što volite? Bacili ste se “na glavu“ i prvo vrijeme sve je izgledalo OK. 

Polako se početni kapital istopio, a paralelno su se pojavile različite neočekivane prepreke. Uz vlasnika, glavnu odgovornu osobu i kreativca, odjednom morate biti i porezni stručnjak, računovođa, prodajni predstavnik, marketing čarobnjak…Osjećate se preplavljeni svim tim ulogama? Dodatno, naplata ne ide kako ste očekivali, a sve ovo pospješeno je korona krizom kao gospodarskim poremećajem kakav se događa svakih nekoliko desetljeća. Možda si razmišljate „Što mi je sve ovo trebalo?“

Ako počinjete osjećati da radno vrijeme nikad zapravo ne počinje i ne završava ili ako počinjete osjećati fizičke posljedice svojih plemenitih odluka, prvo znajte, niste osamljeni. Zatim, prije nekih konkretnih isprobanih tehnika, uzmite par minuta da zaplješćete sami sebi na hrabrosti, odvažnosti i dosad postignutom. Osvijestite da ovo gdje jeste samo po sebi znači da niste „na nuli“. Također, prisjetite se raznih primjera poznatih i uspješnih ljudi koji su uspješni postali „pod stare dane“, iz trećeg, četvrtog pokušaja ili onih koji kažu da su na tom putu skoro pet put bankrotirali.

OK, kažete. Zapljeskao/la sam! S utjehom da na kraju krajeva ovo samo znači da moja pozicija nije ništa posebno, dajte mi sad nešto kako da lakše preživim dan! Kako da se naspavam po noći, idem na miru na WC po danu i sjetim se popiti svojih osam čaša vode?

Možda ćete sad očekivati kako ćemo preporučiti neku tehniku kojom ćete stres eliminirati iz svog tijela? Možda zapravo to i hoćemo, ali ipak, ovo što ćemo predložiti nazovimo „zaobilaznim putem“. Naime, postoji puno toga što bi se moglo savjetovati i puno tehnika koje bi se mogle primijeniti, a svaka će biti djelotvorna za nekoga u nekoj određenoj mjeri. Mi ćemo sada i ovdje predstaviti nešto što bi nazvali tehnikom „ostajanja sa“ (u ovom slučaju) stresom.

Pa, koji bi to bili koraci?

1) Prihvatite stres i njegovu manifestaciju, npr. strah, koji raste u vama. Što ovo znači? Recite mu, posve neočekivano, da vam je drago što ga osjetite. Kako ovo ne bi bilo lažno, probajte osvijestiti pozitivne strane ovog neugodnog osjećaja. Npr. on nas mobilizira, izoštrava nam određena osjetila, pojačava tjelesnu spremnost na akciju i reakciju. Ponekad nas i hendikepira i sputava, ali kako smo već rekli, pokušajmo se fokusirati na njegove pozitivne strane. Ukratko, tretirajmo stres kao prijatelja

Između koraka jedan i dva, ako ste vizualni ili osjetilni tip, dajte neku sliku i opis vašeg stresa. 

Pojavljuje li se on kao strogi otac, profesor ili šef ili je on možda nezrelo, problematično dijete u vama? Možda uopće nije personificiran. 

Možda ga osjetite kao neku amorfnu crnu masu koja vam sjeda na ramena. Dajte mu ime, boju, miris, što god želite.
 

2) Osvijestite sve njegove manifestacije. Želite li pobjeći fizički iz prostora u kojem se trenutno nalazite? Želite li ugasiti mobitel? Trebate li hitno na wc? Palite li petu cigaretu za redom ili otvarate drugu čokoladu? Na tren se svjesno fokusirajte na svoju potrebu u trenutku i ako je riječ o potrebi koja nije destruktivna za vaš um ili tijelo, ispunite ju. Provjerite javljaju li se druge potrebe i ponovite postupak koliko puta je potrebno. 
 

3) Vjerujemo da u prva dva koraka stres nije nestao, zapravo, više nego ikad je prisutan. Sada vas od njega ne odvlače fizičke potrebe, a stres je u međuvremenu dobio i svoju formu, personifikaciju ili ime. Pozovite ga da se pokaže još više, zahtijevajte još više njegovih manifestacija i pozovite svoje tijelo da ih iskusi.


4) Kroz sve ovo, nastavite s radom i dnevnim poslovima. Krećući se ususret svom stresu, vjerujte da ćete riješiti dio gorućih zadataka. Ponavljajte prethodne korake i provjeravajte imaju li oni za vas smisla. 

Poanta je da postanete svjesni da stres neće nestati, ali da ga se možete prestati bojati i da mu možete dati novo značenje i ulogu

U nekom trenutku sata, dana ili tjedna, primijetit ćete da se osjećate bolje ili drugačije. Možda će biti u pitanju primijenjena tehnika ili podrška koju ste dobili od „svog novog prijatelja“. A možda je samo riječ o tome, kako nas Heraklit uči, da se sve stalno mijenja. Izdržite izazove sadašnjeg trenutka i hodajte sigurno ususret budućem. Možda se baš taj pokaže uspješnim!

ACT GRUPA ČAKOVEC

Dr. Ivana Novaka 38
40000 Čakovec – HR
info@act-grupa.hr
+385 40 390 047
_______
OIB 17942508126
HR 47 2402 0061 1006 84081

ACT Grupa Zagreb

Zagrebački inovacijski centar
Avenija Dubrovnik 15/1
(paviljon 12), modul 43
10000 Zagreb – HR

Scroll to Top