Pokušaj dekompozicije organizacijske kulture

organizacijska kultura
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on linkedin
Piše: Stjepan Mikec

Što je kultura?


Organizacijska kultura je skup zajedničkih vrijednosti, ponašanja i očekivanja. Odnosno skup onoga što se potiče, obeshrabruje, prihvaća ili odbija u grupi. 

Ona je fenomen grupe. Nije kultura jedne osobe (iako kao menadžeri jako utječete na nju), niti je prosjek pojedinačnih kultura. Ono je što je zajedničko grupi, mogli bismo reći – presjek. Prožima razne vidljive aspekte organizacije: ponašanje, prostorije, izgled, rituale, simbole, priče. Ali i one nevidljive: stavove, motivaciju, očekivanja, logiku rada – mentalne modele kako interpretiramo i odgovaramo na svijet. Organizacijska kultura je dugotrajna. Dugoročno usmjerava misli i djela grupe. Razvija se kroz dugi period događaja iz kolektivnog života organizacije. S druge strane jako je otporna na promjene i na nju se može primijeniti attraction-selection-attrition model Benjamina Schneidera. Ide ovako: ljude privuku karakteristike organizacije koje su slične njima, organizacija istovremeno selektira takve ljude slične sebi, a oni koji se ne uklapaju, odlaze. Zato je promjena kulture izuzetno teška i dugotrajna.

Dimenzije kulture


Da bismo je bolje razumjeli i probali mijenjati trebamo je rastaviti po nekim kriterijima. Groysberg, Lee, Price, Cheng su 2018. nakon opsežnih istraživanja radova kojih stvarno ne nedostaje na ovom polju zaključili sljedeće: u svim organizacijama, kultura se proteže po 2 dimenzije – kakva je interakcija među ljudima i kako organizacija odgovara na promjene.

U dimenziji interakcije, kultura može poticati neovisnost što je karakterizirano autonomijom pojedinca, individualnošću i kompetencijom. Druga strana dimenzije je međuovisnost pojedinaca – u takvim kulturama se radi na integraciji u grupu, upravljanju odnosima i potiče se timski rad. 

Reakcija na promjene proteže se od kultura kojima odgovara stabilnost, konzistentnost, predvidljivost i status quo pa do fleksibilnih organizacija koje potiču prilagodljivost i vole promjenu.

Gdje se kultura vaše organizacije nalazi na ovom dijagramu? Ocijenite jednostavnu po ove dvije dimenzije i nađite svoju poziciju.

Stilovi kultura


Kombinacija različitih vrijednosti dvije dimenzije daje nam više stilova kultura od kojih svaki ima svoje karakteristike (vrijednosti, ponašanja, očekivanja).

Učenje karakterizira istraživanje, rast i kreativnost. Radno okruženje inventivno je i otvoreno mjesto gdje ljudi potiču nove ideje i istražuju alternative. Zaposlenike ujedinjuje znatiželja, voditelji ističu inovativnost, znanje i avanturu.

Svrha je ilustrirana idealizmom i altruizmom. Radno okruženje je tolerantno i suosjećajno mjesto gdje ljudi pokušavaju učiniti dobro za budućnost društva. Zaposlenike ujedinjuje fokus na održivost globalne zajednice, voditelji ističu zajedničke ideale i doprinos višem cilju.

Uživanje se izražava kroz zabavu i uzbuđenje. Radno okruženje je bezbrižno mjesto na kojem ljudi rade ono što ih čini sretnima. Zaposlenike ujedinjuje razigranost i stimulacija, voditelji ističu spontanost i smisao za humor.

Brižnost se fokusira na odnose i međusobno povjerenje. Radna okruženja su ugodna, suradnička i gostoljubiva mjesta gdje ljudi pomažu i podržavaju jedni druge. Zaposlenike ujedinjuje lojalnost, a voditelju ističu iskrenost, timski rad i pozitivne odnose.

Rezultate karakteriziraju postignuća i pobjede. Radno okruženje je mjesto usmjereno na rezultate i zasluge, ljudi teže postizanju vrhunskih performansi. Zaposlenike ujedinjuje težnja za sposobnošću i uspjehom, a voditelji ističu postizanje cilja.

Red je usredotočen na poštivanje, strukturu i zajedničke norme. Radno okruženje je metodičko mjesto gdje ljudi nastoje igrati po pravilima i žele se uklopiti. Zaposlenike ujedinjuje suradnja, voditelji naglašavaju zajedničke postupke i običaje koji stvaraju koheziju.

Autoritet je definiran snagom, odlučnošću i smjelošću. Radno okruženje konkurentno je mjesto gdje ljudi nastoje steći osobno priznanje. Zaposlenike ujedinjuje jaka kontrola, voditelji ističu povjerenje i dominaciju.Sigurnost je karakterizirana planiranjem, oprezom i pripremljenošću. Radna okruženja su predvidljiva mjesta na kojima su ljudi svjesni rizika, analiziraju i planiraju. Zaposlenike ujedinjuje želja da se osjećaju zaštićeno i predviđaju promjene. Voditelji naglašavaju da su realni i da planiraju unaprijed.

Kombinacije


Vjerojatno ste primijetili da u organizaciji imate karakteristike iz više različitih gore opisanih stilova. To je normalno. Vidjet ćete da je puno lakše kombinirati karakteristike iz stilova koji su jedni drugima bliže na dijagramu. Npr. brižnost i red pojačavaju jedan drugi: timski rad, povjerenje, suradnja i međusobno poštivanje. Postoje organizacije koje imaju karakteristike više udaljenih stilova, npr. brižnost i rezultati. Međutim takva kombinacija može biti zbunjujuća za zaposlenike – očekuje li se od njih da ostvare svoje individualne ciljeve i teže rezultatima pod svaku cijenu ili moraju djelovati kao tim, naglašavati kolaboraciju i zajednički uspjeh? Razmislite o kombinacijama koje su prisutne kod vas, koje posljedice imaju i kako postupate.

Svrha ovog teksta je bila da razumijevanje vaše kulture ne ostane samo na skupu vrijednosti i ponašanja ispisanih na zidu, u strateškom planu ili pitch decku, već da idete korak dalje u razumijevanju vaše kulture što je presudno za… pa za sve.

U idućem broju ćemo pisati o ulozi vas kao lidera u kontekstu kulture te kako pristupiti promjeni kulture kada odlučite krenuti u taj zahtjevni proces.

ACT GRUPA ČAKOVEC

Dr. Ivana Novaka 38
40000 Čakovec – HR
info@act-grupa.hr
+385 40 390 047
_______
OIB 17942508126
HR 47 2402 0061 1006 84081

ACT Grupa Zagreb

Zagrebački inovacijski centar
Avenija Dubrovnik 15/1
(paviljon 12), modul 43
10000 Zagreb – HR

en_GBEnglish (UK)
Scroll to Top