Piše: Igor Roginek
Poduzeća i organizacije danas djeluju u izrazito konkurentnom, globalnom okruženju. Sve nam je dostupno na par klikova, svaki proizvod ili uslugu jednake kvalitete nudi čitav niz drugih ponuđača. Kako biste bili drugačiji i istaknuli se u tom mnoštvu morate biti kreativni. Kreativnost potiče velike ideje, potiče vaš tim da razmišlja na drugačiji način i otvara vrata novim poslovnim mogućnostima. Iz tog razloga se „kreativnost” i „inovacija” često koriste kao sinonimi, ali dva su različita pojma. Keativnost je mehanizam inovativnosti. Možete imati sjajne ideje, ali ne biti inovativni.
Prema Gestalt psiholozima, kreativnost se definira kao nešto što stvara novu ideju, uvid ili rješenje putem mašte, a ne putem logike ili razuma. Kreativno razmišljanje često ima drugačiji pristup rješavanju problema, a kada se takav pristup primijeni u biznisu, ishod može biti i nagrađujući (profitabilan) i ugodno iznenađujući.
Glavni fokus kreativnog načina razmišljanja je na tome kako pronaći rješenja koja će u središtu imati korisnika, odnosno koja će biti osmišljena i kreirana na način da razumiju i odgovaraju na njegovu motivaciju i empatiju.
A kako bi se potaknuo aktivni doprinos svih aktera uključenih u taj proces i oslobodio sav njihov kreativni potencijal u pravilu koristimo brainstorming. Takav opušteni, neformalni pristup rješavanju problema u pravilu ohrabruje ljude da osmisle ideje koje se u početku mogu činiti pomalo ludima. No, upravo se takve ideje mogu pretvoriti u originalna, kreativna rješenja problema, dok druge mogu potaknuti još više novih ideja i zamisli. Za takav se proces koristi čitav niz tehnika koje potiču kreativno razmišljanje.
Reduce, Reuse, Recycle
Jedan od takvih tehnika koje možemo upotrijebiti za brainstorming oko razvoja ili poboljšanja proizvoda i/ili usluga je tehnika SCAMPER. SCAMPER je engleski akronim i označava proces kojim proizvod/uslugu želimo zamijeniti, kombinirati, prilagoditi, modificirati li povećati. Dati neku drugu namjenu, ukloniti ili minimizirati, odnosno preokrenuti ili preurediti. Ili jednostavnije rečeno tehnika kojom se svatko može koristiti kako bi si olakšao odrediti što može smanjiti, ponovno upotrijebiti i reciklirati u svom poslovanju – od procesa, zadataka, pa sve do ljudskih resursa.
To izgleda ovako nekako:
Zasniva se, dakle, na vrlo jednostavnoj ideji da je inovacija zapravo modifikacija postojećih (nedovoljno atraktivnih, funkcionalnih, učinkovitih, adekvatnih…) stvari/procesa oko nas. A do te inovacije dolazimo sustavnim postavljanja pitanja što i kako može biti bolje, odnosno na koji način se postojeće rješenje može unaprijediti.
Cabin crew, prepare for take-off!
Tehniku je moguće primijeniti na sve aspekte naših života, a posebno vam može biti zanimljiva u procesima kreiranja novih usluga ili proizvoda. Uzmimo, primjerice sve prisutnije low-cost avioprijevoznike koji polako, ali sigurno preuzimaju primat u zračnom prijevozu.
Oni su (S) u potpunosti preuredili unutrašnjost postojećih zrakoplova (manji razmak između redova i izbacivanje kuhinje kako bi dobili više sjedala). Ušli su u različita partnerstva pa nude kombinacije rent-a-cara, transfera, smještaja i slično (C). U pravilu lete s manjih zračnih luka što im snižava troškove (A). Putnicima sve informacije stižu kroz automatizirani sustav, prijava za let je online (M), kao i prodaja karata čime smanjuju troškove jer nema potrebe za fizičkim prostorima (E). Te su kompanije zapravo u potpunosti preokrenule svoje biznis strategije (R), pa danas to više i nisu samo zrakoplovne kompanije već pružatelj kompletne usluge, a svoje su zaposlenike preusmjerili ili iskoristili u nekim drugim poslovnim procesima.
Naravno, klasične aviokompanije teško se mogu boriti s ovakvim vidom poslovnih inovacija, pa nije čudno da, primjerice, Croatia Airlines mora strahovati za svoju budućnost.
Na isti način i vi se možete poigrati vašim postojećim proizvodima/uslugama, promijeniti ih i unaprijediti, i, tko zna, možda i napraviti disrupciju na tržištu. Predložak za SCAMPER tehniku možete preuzeti ovdje.
U tuđim cipelama
A kako bi bili u mogućnosti stvoriti nove ideje o kojima nikada prije nismo razmišljali bilo bi dobro „stati u tuđe cipele“. Zamisliti sebe u poziciji korisnika za kojeg pokušavamo kreirati rješenje. To će vam dati priliku da problem sagledate iz potpuno druge perspektive i pokušate u potpunosti razumjeti „drugu stranu“, njihova očekivanja, potrebe, strahove, nedoumice… Mi u ACT Grupi upravo na takav način pristupamo prilikom kreiranja novih programa podrške.
Za to je zgodna tehnika Brain Shifter, koja je po svojoj suštini slična izradi umnih mapa (Mind Mappingu). Ova tehnika kreativnog razmišljanja nam može pomoći da vizualiziramo kompleksnije zadatke i odlična je za brzo vođenje bilješki tijekom rada.
Ipak, pripazite da vam one na kraju ne izgledaju zbrkano i nejasno na papiru, da iz procesa ne izađete s kupusarom s kojom ne znate što bi učinili. Pripazite i na moderaciju jer, iako ne bi trebao, proces vam može uzeti puno vremena – znate i samo kako ljudi često imaju tendenciju puno elaborirati svoje ideje – ako niste i sami takvi, u timu sigurno imate barem jednu takvu osobu. 🙂
Igrajmo se i stvarajmo!
Različiti problemi zahtijevaju različite pristupe rješavanju. No, bez obzira koju od tehniku kreativnog razmišljanja upotrijebili ona će vam omogućiti da povećate inventivnost vašeg uma. Prisiliti vaš mozak da napusti svoju zonu udobnosti i generira misli na drugačiji način i kroz drugačije obrasce. Baš te lude, nesvakidašnje ideje ona su inovacija i nova rješenja koja tražite za unaprjeđenje iskustva koje vaši korisnici imaju. A možda su vam ona već tu na dohvat ruke, samo trebate promijeniti perspektivu i izaći izvan okvira kako biste ih uočili.
Kako je to svojevremeno za Wired objasnio Steve Jobs „Kreativnost je samo povezivanje stvari. Kad pitate kreativne ljude kako su nešto učinili, osjećaju se pomalo krivima jer to zapravo nisu učinili, samo su nešto vidjeli. Nakon nekog vremena učinilo im se očitim. To je zato što su mogli povezati svoja iskustva i sintetizirati nove stvari. A razlog zašto su to mogli učiniti bio je taj što su imali više iskustva ili su o svojim iskustvima razmišljali više od drugih ljudi.“
Stoga, koristimo tehnike kreativnog razmišljanja, igrajmo se, zamišljajmo i stvarajmo! Stvarajmo promjene i nove društvene vrijednosti. Zajedno. Naša svrha je pomoći vam da ta vrijednost naraste.