Što me ronjenje naučilo o poslu?

ronjenje_kada
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on linkedin
Piše: Igor Roginek

Ako ne računamo ulogu roditelja, ronjenje je bez sumnje moja najdraža aktivnost. Čak i nakon više od deset godina ronilačkog staža i stotina zarona širom svijeta teško mogu objasniti osjećaj slobode koju pružaju bestežinsko stanje, kretanje u tri dimenzije i tišina ispod površine koju narušava samo zvuk vlastitog disanja. Osim toga, ronjenje mi je u život donijelo čitav niz sjajnih i dragih ljudi bez kojih niti ja ne bih bio to što jesam.

To je jedna od onih aktivnosti koje vas mijenjaju na mnogo načina. Vještine koje stječete i ono što doživite ispod površine imaju trajan učinak na to kako doživljavate svijet iznad. A neke od tih lekcija i više su nego primjenjive u svakodnevnom životu i u poslu.

timski rad i povjerenje

Moj posao u ACT Grupi, prije svega, ovisi o timskom radu. Tako i ronjenje. Nikada ne roniš sam. Uvijek je tu barem tvoj buddy (ili binom kako, iz meni nepoznatog razloga, posve krivo govorimo u mom Ronilačkom klubu Geronimo), osoba s kojom roniš. A često i neka osoba u čamcu na koju se oslanjaš da će biti tu kad izađete na površinu. Moraš imati veliko povjerenje u oboje, u protivnom stvari neće biti baš zabavne. 

U poslu je isto. Najjači timovi su oni koji zaista vjeruju jedni drugima. Vi i vaši uredski buddy se morate moći osloniti jedni na druge kako bi neometano obavljali svoj posao i radili ga dobro. Poznavanje plana i međusobno povjerenje stvara samopouzdanje.

U ronjenju se povjerenje gradi na temelju znanja da da tvoj/a partner/ica i ekipa na brodu znaju što rade. Da imaju dovoljno vještina i iskustva za dobro prosuđivanje i donošenje ispravnih i pravovremenih odluka (potencijalno onih koje bi vam mogle spasiti život).

U poslu koji radim odluke ne moramo donositi u sekundi, ali njihove posljedice također mogu biti ozbiljne i dugoročne. U svakom slučaju, ako želite imati doista učinkovit i pouzdan tim, trebate ljude s pravim tipom osobnosti, vještinama i iskustvom. 

Komunikacija. Neverbalna isto

Prije nekih godinu dana ronio sam u paru sa svojim najboljim prijateljem, iskusnim roniocem, instruktorom kao što sam i ja. Ronimo skupa desetak godina, razumijemo se i poznajemo toliko dobro da znamo što znači svaki pogled ili pokret nekoga od nas. Ronili smo u sidemount konfiguraciji, svaki s dvije boce postavljene uz tijelo. U jednom trenutku signalizirao sam mu da mi je jedna boca prazna, na što je on samo pokazao OK. Mislio sam da ćemo odmah polako krenuti nazad, ali vidim da on nastavlja dalje. Reko’, dobro, iskomunicirali smo sve, imamo još tri boce, na pola smo zarona, lokacija je poznata i jednostavna, tu je i iskusna kolegica, sve je pod kontrolom… 

Nakon petnaestak minuta signaliziram mu da sam blizu rezerve s drugom bocom i da mi da svoj drugi regulator dok ne smanjimo dubinu i približimo se mjestu izrona. Vidim mu u očima da mu ništa nije jasno, no pruža mi regulator i prelazimo na tzv. bratsko disanje. Izlazimo na plažu, obojica se čudimo reakciji onoga drugoga. Ja njemu što nismo odmah krenuli nazad, on meni kako sam ostao bez zraka i zašto mu nisam to javio. Da bi ispalo kako je on moju signalizaciju protumačio kako ga hvalim da mu boce stoje lijepo i ravno… 

Ključ svega je učinkovita komunikacija. Tu nema razlike između ronjenja i vašeg rada (u timu, s klijentima/kupcima, partnerima, dobavljačima…). Ako želite da vaš zaron bude ugodan i siguran morate stalno komunicirati s vašim partnerom, voditeljem zarona, ostatkom grupe. Komunikacija mora biti pravovremena i nedvosmislena. O njoj ponekad direktno ovisi vaš život. 

Učinkovita poslovna komunikacija je način na koji zaposlenici i menadžment komuniciraju kako bi postigli organizacijske ciljeve. Njena je svrha poboljšati organizacijsku praksu i smanjiti pogreške. Komunicirajte na vrijeme, budite jasni i precizni kod davanja uputa, pitajte ako vam nešto nije jasno, razjasnite sve nejasnoće. Kako unutar tima tako i prema van.

Ne želite se dovesti u situaciju da vašem kupcu pokušavate reći da nemate resursa (sirovina, vremena, ljudi) koje su vam potrebne da mu isporučite proizvod/uslugu koju očekuje, a on to čuje kao „super ti je novi ured“. 

Planiranje

Kao što planirate u vašem poslovanju, tako i mi ronioci moramo unaprijed planirati. Postoji jedna ronilačka mantra koja kaže “Plan Your Dive And Dive Your Plan“. Tipičan plan ronjenja obuhvaća mjesto zarona i, ovisno o uvjetima, mjesto izrona. I čitav niz planiranih koraka između toga – ronimo li na zrak ili neku plinsku mješavinu, do koje maksimalne dubine idemo, koliko ćemo vremena provesti na kojoj dubini, u kojem smjeru ćemo se kretati, kojoj formaciji, što nosimo od opreme, ulazimo li u olupinu ili špilju… Ti planovi mogu biti prilično detaljno razrađeni. Kao i u biznisu, timovi moraju unaprijed imati zajedničke ciljeve i plan kako će ih postići.

Naravno, ronioci također moraju biti u mogućnosti komunicirati tjekom ronjenja i izmijeniti plan prema promjenjivim okolnostima. Možda je struja jača, a more puno hladnije od očekivanog, možda je vidljivost lošija, možda je na lokaciji već neka druga grupa, netko je potrošio više zraka od planiranog, nekoga je uhvatio grč ili ima problema s izjednačavanjem tlaka u uhu… 

U plan često ugrađujemo točke odlučivanja. Važno je pri tome znati tko je odgovorna osoba i tko ima (formalni) autoritet donositi odluke koje će ostatak (ronilačkog ili projektnog) tima pratiti. Budite spremni na to da se vaši dobri planovi mogu promijeniti iz čitavog niza razloga te da biste trebali biti u mogućnosti prilagoditi se novim okolnostima u okruženju. A dobro je i voditi bilješke o tome kako bi idući put mogli bolje planirati na temelju naučenih lekcija.

Shit happens…

U ronjenju postoji još jedan termin, incident pit. Zamislite rupu s blagim i plitkim rubovima koji postupno postaju sve strmiji, a rupa sve dublja. Sve dok njene strane ne postanu toliko strme da iz nje više ne možete izaći.

Neke manje neugodnosti poput maske koja curi mogu brzo prerasti u incident opasan po život ako to ne shvatite ozbiljno. Maska curi, zatežete ju, pa pukne remen, pa vam maska otpadne i potencijalno ste u velikoj ste nevolji. Shit happens. I uvijek je posljedica niza nekih malih problema koji se ne rješavaju na vrijeme ili im ne pridajemo dovoljno pozornosti. Voditelj ronjenja i/ili instruktor mora biti u stanju prepoznati suptilne znakove koji govore da u grupi ima ronioca pod stresom, čije male greške mogu uzrokovati ozbiljne probleme.

Vaš zadatak kao menadžera/ice u tvrtki je da brzo reagirate na stvari koje su krenule izvan plana i ne gomilate sitne probleme. Obratite pažnju na znakove upozorenja i izađite iz jame prije nego što bude prekasno.

Praćanje podataka

Ronioci znaju da im o informacijama i podacima koje imaju ovisi život. Neprestano provjeravamo koliko nam je zraka preostalo, na kojoj smo dubini, temperaturu vode, koliko je još vremena preostalo do ulaska u dekompresiju, trajanje zarona, sigurnosne zastanke, smjer kretanja na kompasu. Podaci su nam toliko važni da mnogi od nas nose dodatnu opremu u slučaju kvara primarnih instrumenata.

Na isti način trebali biste pratiti i podatke na svim razinama vašeg poslovanja. Uzmimo za primjer da radite u marketingu i putem maila nudite neki novi proizvod/uslugu svojim kupcima. Ključan podatak koji imate je postotak otvaranja tog maila, kao i tko je, a tko nije pročitao mail. Od onih koji su ga otvorili, tko je i koliko puta kliknuo na link ili otvorio prilog. Poznavajući i prateći te podatke bit ćete u stanju poboljšati vašu komunikaciju i buduće aktivnosti.

Ako vaša targetirana publika ignorira vašu e-poštu, možda je vrijeme da prođete kroz mailing listu i uredite ju, kreirate bolje naslove ili, pak, pokušate neki drugačiji način komunikacije. Za one kampanje koje funkcioniraju pogledajte koliki promet svako otvaranje privlači na vašu web stranicu. Koja ima bolju konverziju? Što posjetitelji traže na vašoj stranici?

Fokusirajte se na prodajna mjesta koja pokreću vaše poslovanje. Ne gubite vrijeme i resurse na one aktivnosti koje vam ne donose zadovoljavajući povrat ulaganja.

Pretjerivanje

Postoje ljudi koji u svemu vide konkurenciju. Možda ih imate u svom okruženju. I u ronjenju ima ekipe koju posebno rajca da idu što dublje ili imaju najskuplju opremu. Zašto? Nemam pojma, valjda su pretjerano kompetitivni i vjeruju da su najbolji ako su zaronili na 45-50 metara dubine. Iako je vjerojatno na nekoj dubini od 20-25 metara morski život puno bogatiji, zanimljiviji i atraktivniji.

Isto vrijedi i za naše biznise. Često se gubimo u natjecanju i ganjamo neke financijske ciljeve. Zaboravljamo usporiti, uživati u onome što radimo, razmišljati o utjecaju koje naše poslovanje ima na društvo i okoliš. Nemojte biti takvi. 

Tijekom ronjenja stalno morate biti prisutni u sadašnjem trenutku i svjesni svoje okoline. Morate držati svog buddya na oku, morate biti na oprezu i paziti na hrpu detalja. Ali također morate biti prisutni u trenutku kako biste uživali u tom jedinstvenom iskustvu i cijenili ga. Koja je svrha ronjenja ako si nećete dopustiti da uživate u fantastičnom podvodnom okruženju?

Isto vrijedi i za vaš posao. Budite fokusirani, ali uživajte punim plućima u onome što radite.

Što je ispod površine?

Ronjenje je otkrivanje onoga što se nalazi ispod površine. Nevjerojatno kakav je to čudesan svijet. Čak i kad je vani ružno vrijeme, kiša, jugo, bura…, ispod površine mora može biti savršeno mirno i ugodno. Nevrijeme je naše vrijeme, kažemo u Geronimu. Kada su iznad stvari sive i dosadne, dolje i dalje mogu biti prilično šarene i uzbudljive.

Tako je i s ljudima. Sljedeći put kad ćete unutar tima imati neki nesporazum ili sukob, pogledajte dublje kako biste pronašli njegov pravi uzrok. Ako imate problema s nekim u timu, ako se ne slažete dobro, pokušajte pogledati ispod površine i pronaći ono dobro, šareno i uzbudljivo u ljudima. To će vam biti dobar poticaj za prevladavanje nesuglasica. 

Poštovanje

Čitam neki dan po portalima kako su kolege ronioci organizirali eko-akciju čišćenja podmorja kod Pirovca tijekom koje su naletjeli na morskog konjica, navodno prvog u 15 godina. I jedan od njih ga je oduševljeno izvadio van na površinu, opalio selfie i to podijelio na Fejsu uz komentar „Kakav dan za Pirovac, kakav dan za zaštitu okoliša“. Napisat ću to još jednom, da vam sjedne – na eko-akciji je netko izvadio (rijetku) morsku životinju iz mora za slikanje i lajkove. Monty Python, bokte! Poslije se vadio na to da je „konjic od uzbuđenja izvađen na tri sekunde i odmah vraćen u more, samo se o tome ne piše“. Naravno, krivi su novinari.

Čovjeku nije prirodno da diše pod vodom. Niti je građen da se može učinkovito kretati pod vodom ili dugo boraviti u takvom okruženju. Ronjenje nije prirodna ljudska aktivnost. Mi smo u moru gosti. I tako se moramo ponašati. Imati poštovanje prema tom fantastičnom okruženju i njegovim stanovnicima koji su nas prihvatili kao nužno zlo. Ne diramo ništa, ne gazimo po koraljima i gorgonijama, ne uznemiravamo životinje, ne bacamo ništa u more. Kažemo, ‘Take nothing but pictures, leave nothing but bubbles!’. Poštovanje je bottom line. Nema ‘ali’, nema izgovora. Nema tri sekunde.  

Kad radite s drugima – svojim klijentima, dobavljačima, partnerima, suradnicima, tetom čistačicom, nikada nemojte zaboraviti – vaša je dužnost odnositi se prema njima s poštovanjem koje zaslužuju.

Posao je zabava!

Iako sigurno postoji još mnoštvo lekcija koje bih mogao izvući iz ronjenja, čini mi se da je možda najvažnija ona da naučite uvijek se zabavljati u onome što radite. Sigurno da se oko 9 milijuna ljudi na svijetu ne bi bavilo rekreativnim ronjenjem da je ono samo edukativno ili opasno. Razlog zašto ronimo je – zato što je zabavno. Unatoč opasnostima, rizicima i potrebi da cijelo vrijeme budete usredotočeni na zbivanja oko vas, ronjenje je prepuno zabave koja to iskustvo čini vrijednim. 

Vjerujem da radite ono što volite i što vas ispunjava. Ako ne, pokušajte naučiti zabavljati se u svojim poslovima i svakodnevnim aktivnostima. Rizici i poteškoće prestat će vam predstavljati veliki problem. I osjećat ćete se bolje. 

A ako hoćete naučiti roniti, javite mi se. Sve što trebate znati je plivati, ostalo je naša briga.

ACT GRUPA ČAKOVEC

Dr. Ivana Novaka 38
40000 Čakovec – HR
info@act-grupa.hr
+385 40 390 047
_______
OIB 17942508126
HR 47 2402 0061 1006 84081

ACT Grupa Zagreb

Zagrebački inovacijski centar
Avenija Dubrovnik 15/1
(paviljon 12), modul 43
10000 Zagreb – HR

Scroll to Top