Tipovi osobnosti i stilovi ponašanja (1. dio)

Piše: Stjepan Mikec

Različiti smo…


Nakon nedavne diskusije sa suradnicima, čini mi se da svaki današnji tim (pod danas mislim na razdoblje dok god nam mozgovi nisu umreženi) ima dvije glavne varijable koje poboljšavaju sve ostalo čemu težimo npr. motivaciji, blagostanju ljudi i performansama tima.

Ta 2 izazova su: kako komunikaciju učiniti što boljom i kako stvoriti okolinu da pojedinci ostvare svoj potencijal.

Problem je da nema univerzalnog rješenja jer smo svatko unikat po svojoj osobnosti i ponašanju. Zato psiholozi još od početka 20. stoljeća pokušavaju ljude klasificirati u tipove. To danas menadžerima i osobama za ljudske potencijale pomaže u radu. Klasifikacija ima puno.

Breakthrough thinking pristup (više o tome drugom prilikom) kaže da svrha i modeli moraju biti dovoljno općeniti da bi omogućili kreativnost, a dovoljno specifični da bi nam omogućiti definirati konkretna rješenja. Zato za male i agilne poduzetnike biram DISC klasifikaciju kojom ću se pozabaviti u sljedećih nekoliko tekstova. Ona je općenita i jednostavna, no omogućit će vam da imate konkretne smjernice i učite kroz praksu kako raditi s osobama u vašim timovima.

… i to je prednost!


DISC je skraćenica za 4 stila ličnosti koji čine DISC model. Stilovi su Dominacija (Dominance), Utjecaj (Influence), Postojanost (Steadiness) i Savjesnost (Conscientiousness). Postoje ljudi koji imaju izraženu neku od kategorija jako dominantno, no najčešće ćete naići na kombinacije.

Bez obzira na to, kako bismo si olakšali, pogotovo kod osoba koje ne poznajemo jako dobro, najčešće gledamo onaj stil koji je kod osobe najizraženiji i povodimo se time. Kažemo da netko ima dominantan neki od stilova. Osim što nam pomaže na koji način komunicirati i raditi s osobom, DISC nam pomaže i u kreiranju tima.

Teorija i praksa kaže da su najbolji timovi oni koji imaju zastupljena sva četiri stila. A takvi timovi, tko bi rekao, često ulaze u konflikte. Konflikti su potrebni da bi se razbio status-quo i unijela inovacija. Međutim, da bi ti konflikti bili konstruktivni i donijeli boljitak, potrebno je poznavati dominatni stil pa znamo što osobu zanima, kako gleda na stvari, kako reagira, što je motivira.

DISC model tipova osobnosti

Od Risk-Takera do emotivaca


Osobe sa stilom Dominance su izravni, odlučni, rješavaju problem i preuzimaju rizik. Inovativni ljudi u vašem timu koji se ne boje isprobati nešto što bi moglo uspjeti. Važni su u vašoj organizaciji kada je potrebno donijeti brzu objektivnu odluku. Vrlo su motivirani novim izazovima i slobodom isprobavanja novih stvari.

Influence ekipa je entuzijastična, povjerljiva, pričljiva, uvjerljiva i optimistična. To su kreativni zaposlenici koji će vam pomoći motivirati i inspirirati druge te pomoći u rješavanju sukoba. Ponekad ih smatramo “emocionalnima”, što nije loše jer to znači da imaju jaku emocionalnu inteligenciju. “I” su motivirani pohvalama, prihvaćanjem i prijateljskim okruženjem.

S je Steadiness. Oni koji imaju „postojanost“ dobri su slušatelji, timski igrači, razumljivi, predvidljivi i prijateljski raspoloženi. Dodaju vrijednost timu jer su pouzdani i lojalni suigrači, a istodobno su strpljivi i empatični. Možete računati na to da će ta osoba uspjeti u timskom projektu. Motivirani su svojim kvalitetama, lojalnošću i pouzdanošću, sigurnošću i zaštitom te uživaju u izvršavanju zadataka od početka do kraja.

Conscientiousness ljudi (negdje ćete naći i C kao Compliant) su vaši analitički tipovi koji rade precizno i točno. Kao članovima tima ćete im davati detaljne komplicirane zadatke. Samostalni su. Super se uparuju s dominantnim stilovima kad je potrebno donijeti odluku, jer su realni i povode se podacima i stvarnošću.

Testirajte se


Kako koristi DISC i kako raditi s osobama u različitim elementima menadžmenta poput komunikacije, uključivanja, davanja uloga, ćemo obraditi u sljedećim tekstovima. Za sad upoznajte sebe i svoj tim tako da svatko za sebe ispunite neki od testova. Naći ćete mnoge DISC testove na webu, neki su besplatni, neki se plaćaju. Odaberite onaj koji ima Likertovu skalu (onu koju ima gradaciju u odgovorima, a ne odgovore da/ne) jer su se takvi testovi pokazali točnijima.

Ako želite brzi test od 5 minuta, preporučam anketu s OpenSource Psychometrics Project. Anketa će vam dati veličine po pojedinim stilovima i linkove na opise vašeg dominantnog stila. Nešto veća anketa za koju vam treba 15 minuta je ona Tony-ja Robbins-a gdje ćete morati upisati e-mail s upisom na newsletter (s kojega se možete ispisati), ali ćete zauzvrat dobiti izvještaj o vašem rezultatu.

Prvi koraci za menadžere


Kod testova samoprocjene imamo bojazan odgovaramo li stvarno ono što jesmo ili ono što bismo voljeli biti. Ako kod nekog člana tima dobijete rezultat koji vam je nelogičan, probajte osobno ispuniti isti test za tu osobu i popričajte s njom. Možda je ne poznajete dobro, možda je na neodgovarajućoj ulozi u vašem timu ili postoje drugi problemi u timu.

Npr. možda je osoba najbolja logičarka i analitičarka koju ćete ikad imati, ali je zatrpana takvim poslom, pa će u anketi odgovarati da želi raditi više s timom i da je kreativna. Ili će kreativne osobe ipak trebati barem nekakvu strukturu i stabilnost, pa će vam to htjeti reći kroz anketu.

Bez obzira na dominantne stilove ličnosti, ne zaboravite da ljudima morate pružiti različitost situacija na poslu jer nitko nije isključivo vezan uz samo jedan stil.

ACT GRUPA ČAKOVEC

Dr. Ivana Novaka 38
40000 Čakovec – HR
info@act-grupa.hr
+385 40 390 047
_______
OIB 17942508126
HR 47 2402 0061 1006 84081

ACT Grupa Zagreb

Zagrebački inovacijski centar
Avenija Dubrovnik 15/1
(paviljon 12), modul 43
10000 Zagreb – HR

en_GBEN
Scroll to Top