ACT Grupa ove godine obilježava svojih 20 godina djelovanja. U sklopu tog cjelogodišnjeg slavlja 10.11.2023. je bio posvećen društvenom poduzetništvu. U ugodnoj atmosferi BizKoshnice, prostora koji je također u službi podrške društvenog poduzetništva, okupilo se 40 posjetitelja na događaju Impact Insight @AG20 – mjeri, kupuj, djeluj održivo.
ACT Grupa, udruga sa sjedištem u Čakovcu, svojih dva desetljeća djelovanja posvetila je boljitku društva kroz doprinos jačanju ekonomije utemeljene na praksama pozitivnog povrata za zajednicu. ACT Grupa je pokretač i podrška za društvene inovacije i društveno poduzetništvo, akcelerator za impact poduzetništvo i zajednica poslovnih savjetnika.
Događaj smo otvorili s Hrvatskim monitorom društvenog poduzetništva (CSEM). Ovim istraživanjem dobivamo jasnu sliku kako izgleda društveno poduzetništvo u Hrvatskoj danas, ali i gdje smo u usporedbi s drugim članicama EU, budući da je istraživanje dio EU istraživanja Europski monitor društvenog poduzetništva (ESEM) Euclid mreže. Ovo istraživanje već niz godina uz ACT Grupu provodi tim istraživača: Davorka Vidović, Fakultet političkih znanosti Zagreb, Dražen Šimleša, Institut Ivo Pilar, Danijel Baturina, Pravni fakultet (katedra za socijalnu politiku).
60% društvenih poduzeća je u ranoj fazi poslovanja, 3/4 ne mjeri društveni utjecaj
U izlaganju nalaza i uvida stečenih ovim istraživanjem, doc.dr.sc. Danijel Baturina podijelio je s nama kako je preko 75% društvenih poduzeća u Hrvatskoj u ranoj fazi poslovanja, što je najmanji postotak društvenih poduzeća u zrelom stadiju razvoja na razini EU. 60% CSEM društvenih poduzeća svoje usluge ili proizvode usmjerava na ranjive društvene skupine. Najčešće ciljane skupine CSEM društvenih poduzeća su djeca i mladi (28%), osobe s invaliditetom (25.3%) i dugotrajno nezaposlene osobe (25.3%). Najčešći Ciljevi održivog razvoja na koja su CSEM društvena poduzeća usmjerena su smanjenje nejednakosti, dostojanstven rad i ekonomski rast, zdravlje i blagostanje te održivi gradovi i zajednice. No čak njih 3/4 ne mjere svoj društveni utjecaj!
Okruženje za razvoj društvenog poduzetništva u Hrvatskoj još uvijek nije poticajno
Prema istraživanju glavni izvor prihoda društvena poduzeća su prihodi od trgovanja s potrošačima, odnosno privatnim osobama (navodi 57.3%), no čak 85% ima hibridne izvore prihoda odnosno uz tržište oslanjaju se i na netržišne izvore financiranja. Prihodi društvenih poduzeća su relativno mali ali uglavnom posluju ili s dobiti ili su na pozitivnoj nuli. 60% je veličine do 10 zaposlenih, a još 25% do 50 zaposlenih.
Relativno stagnirajući razvoj djelomično je posljedica nepovoljnog okruženja za razvoj sektora u Hrvatskoj i njegove neprepoznatljivosti. Sama poduzeća velikom većinom (84%) navode da sektor ima malu, vrlo malu ili nikakvu političku podršku. Uz to kao barijere razvoja društvenog poduzetništva u RH istraživanje je istaknulo i: loše razumijevanje / svijest o društvenim poduzećima te nedostatak podupirućeg fiskalnog okvira. Puno istraživanje dostupno je za preuzimanje ovdje, a istraživanje za 2023. godinu je upravo krenulo s prikupljanjem podataka.
Po završetku prezentacije doc.dr.sc. Danijela Baturine događaj je krenuo s dijalogom o društvenom poduzetništvu. Poslovna savjetnica Diana Bekavac, s pozadinom rada u društvenom poduzeću ali i mentorstvom drugim društvenim poduzećima, i gospodin Stipe Efendić iz Hrvatske mreže za društveno poduzetništvo, živo i žurno su pokrenuli diskusiju kako je za društveno poduzetništvo presudno da budu profitabilna i da se oslanjaju na tržište.
Partnerstva korporacija i društvenih poduzeća
Centralni panel dana bio je upravo posvećen tržištu i to konkretno B2B tržištu. Pod temom B2B za društveni boljitak okupili su se impresivni sudionici: Anđelko Švaljek, direktor RGNC Grupe, Maring Rogić, direktor Hrvatskog kišobrana, Ivan Božić, direktor Socijalne zadruge Humana Nova te Tina Sirotić iz Erste banke, Social banking, pod palicom vrsne facilitacije Marije Mažić, koja se bavi razvojem ekosustava podrške društvenim poduzećima kroz rad u organizaciji Reach for Change. Reach for Change i ACT Grupa oboje su partneri unutar inicijative Buy Social Europe B2B kojim potičemo razvoj suradnji između društvenih poduzeća i velikih poduzeća, diljem 17 zemalja Europe.
Panel su otvorili Humana Nova i Hrvatski kišobran, oboje uspješna i prepoznata društvena poduzeća koja se oslanjaju isključivo na tržište. Ono što je njima bilo presudno za razvoj, uz visoku predanost i ustrajnost, su bile upravo suradnje s velikim tvrtkama. Marin Rogić iz Hrvatskog kišobrana tako je istaknuo DM kao suradnika koji im je dao odličnu priliku i doslovno ih pogurao – ’’dm.. baš su se ponijeli nevjerojatno, i vidno žive priču društveno odgovornih!’’ kazao je Rogić. Za Humanu Novu jedna od tih ključnih suradnji je bila upravo Regeneracija pa smo imali priliku čuti osvrt obje strane te suradnje, kako Ivana Božića iz Humane tako i direktora RGNC Grupe gospodina Anđelka Švaljeka.
Anđelko Švaljek rekao je da je za njih izbor bio “idemo zajedno s Humanom Novom” te dodao da smatra da je zbog toga danas Humana Nova puno bolja, ali i da su oni sami daleko bolji,
‘’moramo surađivati, jedni druge nadograđivati, zajedno ćemo jedni od drugih naučiti i zajedno ćemo se popravljati. I bit će dobro”.
Nužnost fokusa na kvalitetu proizvoda i učinkovitost jer u Hrvatskoj je još uvijek premalo kupaca kojima je glavni kriterij održivi proizvod
U fokus je stavljeno i pitanje koliko je tržište senzibilizirano i samim time voljno platiti više kako bi podržalo društveno odgovorne prakse i poboljšanje za društvo i okoliš. Ako se pridržavamo kvalitete i ulažemo u svoje poslovne odnose ima načina za tržišni rast, ali da će kupci doći sami od sebe samo zato što je netko društveno poduzeće – neće. Potrebno je jamčiti i kvalitetu i količinu i asortiman proizvoda/usluga i rokove i još mnogo toga. Sva ta obećanja treba i održati.
Ivan Božić rekao je da na njihovom putu “nije bilo preskakanja stepenica! Bilo je jako jako puno operativnog planiranja, zadavali smo si zadatke i ciljeve koji jesu bili teško ostvarivi, ali jednostavno je to uspjeh: stvaranje nove ceste”.
Marin Rogić se nadovezao da je komunikacija prema van da “održivo živimo i radimo jer stvarno u to vjerujemo” sigurno jako dobra i ima onih koji je prepoznaju na hrvatskom tržištu. Za njihove vanjske kupce, a izvoze 80% svoje proizvodnje, bez kvalitete i visoke učinkovitosti izgubili bi te kupce. ‘’Mi ćemo se dobrom i vrijednostima koje stvaramo za društvo pohvalit, ali mislim da ne bismo svoju firmu trebali graditi samo na tome, već trebamo i kvalitetu i svoje proizvode i razvoj novog. Upravo zato što i želim da zaživi to društveno odgovorno!’’
‘’Proizvodi moraju zadovoljavati standard da bi netko radio s vama ali ona nisu ključ da bi vas netko odabrao jer naprosto postoji velika ponuda. Međutim ta autentična priča ta iskrena priča i te boje koje se nalaze u društvenom poduzetništvu, to je ono što vas poziva da budete dio priče. To je dobra značajka razlike’’ istaknula je Tina Sirotić iz Erste Banke.
Erste Social banking senzibilizirani je izvor financiranja. Ulažemo u društvena poduzeća kako bi ona dosegnula razinu kvalitete koja je potrebna, a istovremeno ulažemo u izgradnju svojeg tržišta i branda. Tina Sirotić je istaknula da postoji više oblika B2B suradnje. Tržišna suradnja je iznimno bitna, no nije jedina. Visoko je vrijedna izmjena i prijenos znanja i prakse. Uključivanje drugih dionika u aktivnosti društvenog poduzeća je odličan način da predstavnici korporacije upoznaju priču tog društvenog poduzeća.
Katalog božićnih poklona društvenih poduzeća
Na događaju smo predstavili kampanju ACT Grupe Kupuj dobro koja u svoje aktivnosti ubraja: božićni katalog, kampanju osvješćivanja u društvenim medijima, content kampanju, događaje, te mogućnost međunarodnog umrežavanja u sklopu BuySocial Europe B2B.
Katalog Kupuj dobro za Božić, inicijativa je ACT Grupe, a kao partneri odazvali su se Erste banka i Hrvatski poslovni savjet za održivo društvo. Pokloni su odlična prigoda i prilika za poticanje kupnje poslovnih poklona upravo od društvenih i impact poduzeća. Katalog je tu da osvijesti javnost o postojanju ponude i prednostima kupnje od društvenih/impact poduzeća. Ukoliko niste još nabavili božićne poklone katalog možete prelistati ovdje.
Verifikacija društvenih poduzeća – People and Planet First
Treći i konačni dio događaja Impact Insight @AG20 bio je interaktivan i uključio je više dionika društvenih poduzeća, kako među panelistima tako i iz publike. Ovu sesiju naziva Perspektiva društvenog poduzetništva u RH otvorila je Ana Brigović iz ACT Grupe dijeleći viđenje iz iskustva rada u podršci i jačanju društvenog poduzetništva te predstavivši rad ACT Grupe posvećen izgradnji društvenog poduzetništva. “Tromi javni sektor, zakonodavni okvir, ne poticajne fiskalne politike, maleno tržište i niska prepoznatljivost su prepreke koje iznova i iznova čujemo i svjedočimo u radu razvoja društvenog poduzetništva u Hrvatskoj” izjavila je Brigović.
Predstavila je inicijative i rad ACT Grupe koje uključuju: Hrvatski monitor društvenog poduzetništva, baza društvenog poduzetništva, podrška umrežavanja i vidljivosti za izgradnju B2B tržišta, edukacije i mentorsko jačanje kapaciteta društvenih poduzeća. Ovom prilikom je predstavljena i najnovija inicijativa ACT Grupe: ACT je sad službeni verifikator za društvena poduzeća globalnim znakom kvalitete People and Planet First. “Sve navedene aktivnosti ACT radi bez financiranja, ali ih radimo jer su nužni za Društveno poduzetništvo u RH.” ističe Brigović.
Sudionici događaja u interaktivnoj sesiji potvrdili su dijagnostiku utvrđenih problema te dali svoju podršku da je potrebno i dobro pogođeno to sve što ACT Grupa radi za društveno poduzetništvo.
Događaj Impact insight @AG20 financijski je poduprijela Nacionalna zaklada za razvoj civilnog društva, kao i dugogodišnji partner ACT Grupe -Philip Morris Zagreb.