Kad biste zatvorenih očiju posjetili mali proizvodni pogon mikro-poduzeća Hortiriviera, pomislili biste da šetate poljima lavande na nekom od hrvatskih otoka. No jednom kad otvorite oči vidjeli biste sofisticiranu proizvodnu liniju koja mjesečno izbacuje desetke tisuća boca pero® proizvoda.
Pero® je vodeći brand tvrtke Hortiriviera, koja se ponosi svojim ekološkim sapunom, deterdžentom za pranje rublja i drugim proizvodima za čišćenje u kućanstvu. Liniju proizvoda pero® koju je prije pet godina pokrenuo Davor Ćiković u Matuljima pored Rijeke, odlikuju prirodni i biorazgradivi sastojci i minerali na bazi ulja nabavljeni putem održivog lanca opskrbe. Njihovi su proizvodi veganski, nekancerogeni i netoksični, blagi prema prirodi i dovoljno nježni za svakodnevnu upotrebu oko beba.
![pero® proizvodi pero proizvodi](https://act-grupa.hr/web/wp-content/uploads/2021/08/109536038_2362792647357695_4319472527244631001_o-2-1024x772.jpg)
Davor i njegov tim posebno su ponosni na činjenicu da je njihov brand izrađen od sastojaka koji čine najmanje 85% hrvatskog podrijetla. Svi njihovi proizvodi certificirani su od ECOCERT-a, francuske certifikacijske tvrtke koja jamči najbolju ekološku i društveno osviještenu praksu.
“Pored bio formule koja se brine o okolišu, i naša se ambalaža može 100% reciklirati” kaže Davor, koji je tvrtku pokrenuo sa suprugom Aminom, i nastavlja “I vrlo smo glasni protiv testiranja proizvoda na životinjama”.
Poslovanje u vrijeme krize
Pandemija izazavna virusom COVID-19 bila je veliki izazov za Davora i njegov tim, ali i je stvorila i neočekivanu priliku. Prije pandemije, njihovo dezinfekcijsko sredstvo – napravljeno od 75% alkohola s mirisom jadranskog bilja – tek je pronalazilo svoje mjesto na tržištu kad se u ožujku 2020. razvio nagli porast potražnje za sredstvima za dezinfekciju ruku. U roku od nekoliko dana pero® je počeo zaprimati narudžbe iz cijele Europe. Bio je to pravi proizvod u pravo vrijeme.
”Potražnja se svakodnevno udvostručavala. Morali smo se brzo organizirati kako bismo mogli proizveli dovoljno za sve naše kupce. No kako smo povećavali proizvodne kapacitete, pogodila nas je nova stvarnost krize. ”
Dok je potražnja rasla, pandemija je polako paralizirala zračni i kopneni promet, poremetivši opskrbni lanac do razine nezamislive u razvijenom svijetu. Opskrba ključnim sastojcima postajala je sve slabija. “Pokušavali smo pronaći zalihe etilnog alkohola, ali ih nigdje nije bilo.” rekao je Davor, te nastavio „Morali smo se obratiti alternativnim dobavljačima u EU. Velika potražnja, sa druge strane, rezultirala je rastom cijene. ”
podrška je važna
U to su se vrijeme Davor i njegov tim obratili ACT Grupi, jednom od partnera Google.org-ovog programa za brzi odgovor i oporavak od pandemije izazvane Covid-19 virusom. Program je preko britanske organizacije Youth Business International nudio pomoć malim tvrtkama u Hrvatskoj. “Kad smo shvatili da će pandemija potrajati, počeli smo praviti planove za povećanje prodaje unatoč izazovnom poslovnom okruženju”, rekao je Davor i nastavio “Dobili smo najbolje mentorstvo koje smo mogli dobiti u marketingu i prodaji od ljudi koji su bili spremni velikodušno podijeliti svoje znanje. ”
U periodu od nekih godinu dana tijekom i nakon pandemije pero® tim je dobio desetke sati mentorske podrške, usavršavajući svoje prodajno i marketinško planiranje i provedbu izrađenih planova. “Sada smo bolje pripremljeni za pregovore s velikim trgovačkim lancima i prodaju naših proizvoda diljem zemlje.” kaže Davor.
Kriza je prilika
Kako je i konkurencija pojačavala svoju aktivnost, pero® je na to odgovorio zapošljavanjem dodatnog osoblja u prodaji te pokretanjem novih proizvoda i prodajnih kanala. ”Mentori ACT Grupe savjetovali su nas da krizu vidimo kao priliku i počnemo povećavati svoj portfelj proizvoda i bazu kupaca. Njihovi stalni i strukturirani savjeti pomogli su nam da izgradimo udjele koje bi inače uzeli naši konkurenti”, dodao je Davor.
ACT Grupa organizirala je niz webinara koje su Davoru i Amini bili vrlo korisni. To su bile teme poput strateškog planiranja, digitalnog marketinga i istraživanja potrošača za koje Hortiriviera nije mogla platiti skupe konzultante. Amina o tome kaže
„Ono što smo naučili kroz ovaj program je da uvijek moramo imati plan B za sve vrste situacija. Upravo ti planovi, zajedno s agilnošću, hrabrošću i upornošću mogu spasiti poduzetnika u krizi. ”
“Danas radimo malo drugačije. Bolje smo organizirani, koncentriraniji i definitivno hrabriji “, priznaje ovaj par. “Osim što se pripremamo za povećan izvoz, godinu dana nakon krize uvodimo tržišnu inovaciju – liniju praškastih proizvoda za čišćenje pakiranih u vrećice koje se, pomiješane s vodom, pretvaraju u potpuno funkcionalnu tekućinu za čišćenje. Posebno su privlačni savjesnim potrošačima jer značajno smanjuju ambalažni otpad, a time i emisiju CO2.”
![](https://act-grupa.hr/web/wp-content/uploads/2021/08/IMG_6384-1.jpg)
Istraživanje tržišta pokazalo je da će kupci uživati u ovoj liniji proizvoda kao alternativa nošenju teških vrećica i posuda s deterdžentom iz supermarketa. Privlačni su također za trgovce u maloprodaji jer zauzimaju manje prostora na polici što im omogućuje proširenje asortimana proizvoda bez dodavanja polica.
“Naš najveći izazov trenutno je upravljanje logističkim procesima – pravovremena isporuka zaliha kupcima po fer cijeni. Kada ste mala tvrtka, distributeri i tvrtke za dostavu ne mogu vam ponuditi rješenja po mjeri i niske cijene koje nude svojim većim kupcima. A kad šaljemo proizvode u inozemstvo, isporuka je značajan dio cijene.” Vesele se nastavku suradnje s mentorima i timom ACT Grupe na prevladavanju ovih izazova.
Penso Positivo
Davor i Amina osjećaju se pozitivno o budućnosti svog poslovanja. “Ovdje smo da ostanemo – i rastemo”, rekao je Davor samouvjereno. “Potražnja za bio proizvodima raste iz godine u godinu eksponencijalno, želimo biti dio tog rasta”, dodala je Amina. Tvrtkama koje se bore za opstanak ugrožen pandemijom izazvanom COVID-19 virusom imaju samo jedno za reći: “Vodite svoje poslovanje na društveno odgovoran način, budite humaniji u svemu što radite, ne zaboravljajući pritom brigu o okolišu.”